۱۹ آذر ۱۳۹۵

برگزاری جشنواره بانو امین ویژه بانوان با ۶ پیش‌نشست تخصصی

شنواره پژوهشی بین‌المللی بانو امین ویژه بانوان در دو بخش ویژه و عمومی با برگزاری ۶ پیش‌نشست تخصصی برگزار می‌شود.

سیده سعیده غروی، معاون پژوهشی جامعه الزهراء و رئیس جشنواره پژوهشی بین‌المللی بانوامین، امروز ۲۴ آبان ماه در نشستی خبری با اشاره به برگزاری این جشنواره گفت: فراخوان این جشنواره از حدود یک ماه قبل آغاز شده است و تاکنون با استقبال بسیار زیادی روبرو بوده ایم.

ارسال ۳۹۶ اثر

وی افزود: تاکنون ۳۹۶ اثر به جشنواره ارسال شده است که بیشترین مقالات در زمینه اخلاق و تربیت، مطالعات اسلامی و بیشترین پایان نامه ها در عرصه تفسیرو علوم قرآن بوده و ۹ کتاب نیز به جشنواره ارسال شده است.

غروی بیان کرد: مهلت ارسال آثار به جشنواره تا نیمه دی ماه اعلام شده است و خود جشنواره نیز در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار خواهد شد.

وی اظهار کرد: این جشنواره گامی در جهت شناسایی ظرفیت های پژوهشی بانوان با گستره بین المللی در حوزه های علوم اسلامی، علوم انسانی با رویکرد اسلامی خصوصا در موضوعات زن و خانواده است.

وی تصریح کرد: دست اندرکاران این جشنواره با باور به توانمندی های پژوهشی بانوان در حوزه نظریه پردازی بر اجرای پروژه های جامع کشوری و بین المللی تاکید دارند و در ارسال آثار در بخش ویژه تاکید بیشتری روی این موضوعات شده است.

هدف اصلی جشنواره

رئیس جشنواره بین المللی بانو امین اظهار کرد: با وجود برگزاری جشنواره های متعدد در زمینه مسایل زنان تمرکز خاص روی آثار پژوهشی بانوان صورت نگرفته است بنابراین هدف اصلی جشنواره، شناسایی پژوهش های انجام شده با این رویکرد است و در گام بعد مدیریت، ساماندهی و برنامه ریزی در جهت حل مشکلات بانوان مسلمان است.

وی افزود: این جشنواره در دو بخش عمومی و ویژه برگزار می شود که بخش عمومی پذیرای آثار پژوهشی بانوان در موضوعات دینی در قالب کتاب، مقالات، پایان نامه ها و طرح های پژوهشی است.

 

غروی گفت: بخش ویژه نیز با هدف تجلیل از بانوان پیشکسوت و نخبگان عرصه مطالعات زن و خانواده برنامه ریزی شده و به شناسایی و معرفی این بانوان می پردازد و پژوهش های برتر نیز علاوه بر دریافت جوایز در کمیسیون های علمی جشنواره ارایه خواهند شد.

وی با بیان اینکه علاقه مندان می توانند آثار خود را از سال ۹۲ تاکنون ارسال کنند بیان کرد: ۱۰ تا ۱۲ مقاله سفارشی نیز از سوی دبیرخانه به محققان سفارش شده است تا به روند کاربردی و تاثیرگذاربودن این مقولات جشنواره تاکید بیشتری صورت گیرد.

معاون پژوهشی جامعه الزهراء تصریح کرد: تلاش ما این است که در کارهای پژوهشی به خصوص در شبهات مربوط به زنان منفعلانه عمل نکنیم و یکی از کارها در این راستا استفاده از دیدگاه های صاحبنظران در عرصه بین المللی است.

برگزاری ۶ پیش نشست

همچنین نفیسه فقیهی مقدس، دبیر علمی این جشنواره در سخنانی اظهار کرد: تاکنون دو پیش نشست علمی در رابطه با همایش برگزار شده و حداقل چهار پیش نشسست دیگر نیز برگزار خواهیم کرد که از جمله این پیش نشست ها با موضوعات تفسیر و علوم قرآنی، اخلاق و خانواده و ... بوده و بنابراین است که تمامی موضوعات جشنواره مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاقه مندان برای ارسال آثار خود می توانند به نشانی ۴۵ متری صدوق، بلوار بوعلی، جامعه الزهراء مراجعه و یا با شماره های ۳۲۱۱۲۴۲۸ و ۳۲۹۰۴۹۱۰ با کد تلفنی قم تماس بگیرند..

فقیهی مقدس گفت: آثار ارسالی باید در قالب اثر چاپ شده و یا به صورت فایل در سه حوزه علوم اسلامی، علوم انسانی با رویکرد اسلامی و حوزه مطالعات زن و خانواده باشد.

وی با بیان اینکه عنوان جشنواره بانو امین است گفت: موضوعات اختصاص به بانو امین ندارد ولی اگر کسی اثری در این زمینه هم ارسال کند در جشنواره شرکت داده می شود.

دبیر علمی جشنواره بیان کرد: محورهای این جشواره شامل؛ اخلاق و تربیت، تفسیر و علوم قرآن و حدیث، تاریخ اسلام، فقه و حقوق، فلسفه و کلام و مطالعات زن و خانواده است.

496 مرتبه بازدید
اهداف جشنواره

اهداف جشنواره پژوهشی بین المللی بانو امین

شناسایی استعداد های علمی و جهت دهی مطالعات اسلامی بانوان و معرفی توانمندی های پژوهشی تقویت و توسعه ظرفیت های علمی پژوهشی بانو های پژوهشگر، مرجعیت علمی جامعة الزهرا در بررسی برنامه ریزی و هدایت آثار پژوهشی بانوان، توسعه تعامل جامعة الزهرا با سایر مراکز علمی و پژوهشی در عرصه بین الملل، ایجاد انگیزه تشویق و حمایت از فعالیتهای علمی پژوهشی بانوان پژوهشگر